Een paar weken geleden was ik in DeLaMar bij de voorstelling ‘ALETTA de musical’. Er werd goed geacteerd en prachtig gezongen. Daarnaast was het ook nog eens leerzaam. In vogelvlucht kwam het hele leven van Aletta Jacobs (1854-1929, sterk gespeeld door Desi van Oeveren) voorbij: haar jeugd, haar studie Geneeskunde – waarmee ze de eerste vrouwelijke afgestudeerde arts van Nederland werd, dankzij persoonlijke toestemming van minister Thorbecke – en haar baanbrekende werk als voorvechtster van vrouwenrechten. Ook een kritische kanttekening ontbrak niet: na de pauze onderbrak collega-feministe Wilhelmina Drucker (Eva van der Gucht) het verhaal. Zij merkte op dat Jacobs zich alleen op de emancipatie van de westerse vrouw richtte en daarmee de rest van de wereld vergat. Daarnaast vond ze het leuk en aardig dat er ook in deze tijd nog zoveel aandacht is voor Aletta, maar er waren veel meer strijdsters voor vrouwenrechten, die ten onrechte in de vergetelheid zijn geraakt.

Er waren meer van dit soort links met het heden, de cast was divers (waarbij verschillende witte personages werden vertolkt door actrices van kleur, waarmee ook weer werd gespeeld binnen het verhaal), de band bestond geheel uit vrouwen en er viel veel te lachen. Maar het gevoel dat bij mij overheerste was het pijnlijke besef van de ongelijke behandeling van mannen en vrouwen, in een tijd die nog helemaal niet zo lang geleden is. En doordat er in onze tijd weer verschillende groeperingen zijn die proberen terug te draaien van wat er in al die jaren met veel pijn en moeite rechtgezet is, voelde het ook weer heel actueel.

De voorstelling moedigde mij aan om me toch eens wat grondiger in het leven en werk van Aletta Jacobs te verdiepen. In de boekenkast staan twee boeken uit de kringloop al langer klaar om gelezen te worden. Ik ga er nu maar eens echt in beginnen…

Voor meer informatie en speeldata zie: ALETTA de musical | voorstelling Theater Oostpool.

Aletta Jacobs emancipatie man-vrouw vrouwenkiesrecht