Dit jaar bestaat het Rietveld Schröderhuis, één van de mooiste gebouwen van Utrecht, honderd jaar. Het is het resultaat van de bijzondere samenwerking tussen bewoonster Truus Schröder, die net weduwe was geworden, en meubelontwerper Gerrit Rietveld. Rietveld was al bekend van zijn rood-blauwe stoel, die hij rond 1919 had ontworpen en de opdracht van Schröder was zijn eerste woonhuis. Voor het huis gebruikte hij naast wit en zwart alleen primaire kleuren en het zit vol met allerlei slimme oplossingen die zorgen voor een enorm gevoel van ruimte. Tegelijk is het ook een heel rustgevend ontwerp, er is geen enkel overbodig detail. Het huis werd bewoond door Schröder met haar kinderen; Rietveld had een atelier op de benedenverdieping. Na het overlijden van zijn vrouw trok hij definitief bij Schröder in. De relatie tussen de twee was al lang niet meer alleen maar zakelijk en dat was erg pijnlijk voor het gezin van Rietveld. Zij zagen hem met lede ogen steeds vertrekken naar mevrouw Schröder, hoewel hij officieel nog steeds bij hen woonde.

Actrice Audrey Bolder maakte een bijzondere voorstelling vanuit het perspectief van dochter Bep Rietveld. Bep was zelf ook een artistiek talent: ze kreeg les van Charley Toorop en is altijd blijven schilderen. Ondertussen leidde ze een bewogen leven en kreeg ze zes kinderen uit drie verschillende huwelijken. Ook verbleef ze in Indische interneringskampen, waar ze portretjes van zieke en soms al overleden kinderen schilderde als aandenken voor hun ouders. Ter gelegenheid van het honderdjarig jubileum van het Rietveld Schröderhuis speelt Bolder haar solo waar ze eerder al mee op tournee ging dit jaar vanuit het huis zelf. Afgelopen zaterdag was ik bij de eerste voorstelling en dat was indrukwekkend. Het publiek zat op stoeltjes aan de zijkant van het huis met koptelefoons op, terwijl Bolder afwisselend binnen en buiten het huis een hele serie personages vertolkte. Niet alleen Bep, maar ook Gerrit Rietveld, haar moeder, Charley Toorop, leden van De Stijl, etc. Soms geestig, vaak ook ontroerend – vooral de scene dat Bep als meisje van achter een boom kijkt naar haar vader die zich binnen zo thuis lijkt te voelen bij dat andere gezin.

Voorstelling Audrey Bolder op 18 mei, foto GS

Voor wie dit ook wil meemaken: er staan nog enkele voorstellingen gepland (24, 25 en 26 mei / Engelstalig op 17 en 18 augustus). Op Openluchttheater: Bep, dochter van Rietveld – Rietveld Schröderhuis (rietveldschroderhuis.nl) staat alle informatie.

Zie voor een recensie van I love you, Rietveld van Jessica van Geel elders op deze site: Recensie: Jessica van Geel – I love you, Rietveld | De Hollandsche Lelie.