Deze week bezocht ik de tentoonstelling ‘Alphonse Mucha: Art nouveau in Parijs’ in het Haagse Kunstmuseum. Naast de bekende affiches waren er nog veel meer illustraties en ontwerpen te zien, allemaal in zijn prachtige, zo herkenbare stijl.
De Tsjechische kunstenaar Alphonse Mucha (1860-1939) woonde en werkte vanaf 1887 in Parijs. In 1894 werd hij op slag wereldberoemd met zijn affiche Gismonda, ontworpen voor de superster van die tijd: actrice Sarah Bernhardt. Hij zou nog veel meer affiches voor haar vormgeven: de actrice groot in het midden, omlijst door architectuur en sierlijke ornamenten.
De unieke stijl van Mucha sloot perfect aan bij het moderne leven destijds in Parijs. Zijn gestileerde vrouwen zijn als tijdloze godinnen maar prijzen tegelijk vaak een actueel product aan, zoals koekjes of champagne. Het was de tijd van de opkomst van het affiche en dankzij de nieuwe druktechnieken verscheen zijn werk in grote oplagen, wat natuurlijk flink bijdroeg aan zijn bekendheid.
In een aparte zaal wordt ingegaan op de herontdekking van Mucha in de jaren zestig, de tijd van de flowerpower, met een grote hoeveelheid platenhoezen en concertposters die door zijn werk geïnspireerd zijn.
De tentoonstelling is nog te zien tot en met 28 augustus 2022.
In De Hollandsche Lelie werd ook aandacht besteed aan Sarah Bernhardt. In een artikel in 1931 wordt een boek besproken met herinneringen aan de gevierde actrice.
Ook in dit verslag van de Wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs wordt Sarah Bernhardt genoemd: zij trad tijdens de tentoonstellingsperiode dagelijks op.
Lees hier meer over slaolie-stijl, de Nederlandse benaming van art nouveau.